Fotograaf Ben Deiman
Hemels Glas
Beeldend kunstenaar Yvonne Strang is na Marc Mulders en Bernard Heesen uitgenodigd
om aan de cyclus van kunstenaarsinstallaties een vervolg te geven. Het betreft een nieuw werk,
Hemels Glas, dat
in zijn geheel en in het kader van het
Stokroosstipendium, voor haar tentoonstelling in de glasblazerij van het Nationaal
Glasmuseum zal worden vervaardigd. Het museum bestaat uit twee oude dijkvilla’s die met elkaar verbonden zijn. Strang heeft in
één van deze villa’s, Lingesigt, twee expositiezalen toegewezen gekregen, waaronder de Stokrooszaal. De karakteristieke ruimte
vormt het uitgangspunt voor haar installatie, waarbij haar toepassing een concrete relatie aangaat met de museumomgeving.
Yvonne Strang (1961) studeerde aan de kunstacademie in Den Bosch en Ateliers 63 te Haarlem. Haar vroegere werk bestond uit
sculpturen, vrijstaande objecten, maar de laatste jaren is de directe relatie met vloeren en wanden steeds sterker geworden.
Alsof de onder- en achtergrond een onmisbaar element van haar werk is gaan vormen. Treffend is de plastische wijze waarop
Yvonne Strang op de ruimte reageert, zodat deze in een andere context wordt geplaatst. In haar werk gebruikt zij doorgaans
diverse materialen waarbij de betekenis en gevoelswaarde van het materiaal onlosmakelijk verbonden is met het concrete kunstwerk.
Ze worden door haar intuďtief gekozen, met de juiste sfeer en betekenis. Vanwege haar specifieke benadering van het materiaal en
de toepassing ervan in de ruimte, heeft het museum haar gevraagd om ditmaal met glas te komen werken. Het doel van de
kunstenaarsinstallatie en het stipendium is om glas in een ander perspectief te plaatsen en tevens een autonoom en
spraakmakend glaskunstwerk te realiseren.
Het melkwegstelsel, de planeten maar bovenal de dierenriem, vormen
inspiraties voor haar applicatie in de museumruimten. Halve witte bollen van glas in verschillende afmetingen worden op
de scheidingsmuur van twee zalen gemonteerd. Al waren het zeepbellen die ieder moment kunnen knappen. Het patroon waarmee zij de rangschikking van de ‘glasbellen’ vorm geeft,
is van te voren in haar atelier bepaald en nauwgezet uitgetekend. Tussen deze kleine ‘planeten’ brengt
zij met bladgoud een notitie aan die de kenmerken van een sterrenbeeld heeft. De beschouwer waant zich binnenshuis
in een haast betoverend exterieur.
Nationaalglasmuseum 10 december 2011 t/m 8 april 2012 (o.v.)